הפרעות קשב
יעל לוי

יעל לוי

הפרעות קשב וריכוז

לומדים להקשיב - בלבול, קושי, מצבי רוח, סערת רגשות כעס, מתח וקונפליקטים - כיצד מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז בתוך המשפחה?

אני רוצה לחלוק עמכם את הסיפור האישי שלי שהתחיל בדרך קשה אך נגמר בהצלחה.

הדרך החלה בזיהוי תפקוד איטי אצל ביתי הקטנה בהיותה בת 6 זיהוי שנראה בעיניי כהפרעת קשב וריכוז.

בתי הראתה סימנים של קושי בתשומת לב לפרטים, הרבתה לטעות, איבדה חפצים, דעתה הוסחה בקלות, התקשתה לדחות סיפוקים, הייתה חסרת סבלנות והקשבה ומיאנה להשלים משימות.

הסימפטומים הפכו אותי בתחילה מתוסכלת ובכל זאת לא ויתרתי למרות שלעיתים חשתי אבודה, מבולבלת ומתוסכלת.

למרות התסכול והקושי החלטתי לפעול כדי לעזור לבתי ולקדם אותה עד להצלחה. כיצד? על הדרך להתמודדות בה גם אתם יכולים ללכת בהמשך.  

האבחנה והייעוץ

את תחילת הדרך עשיתי בהתייעצות עם כל הגורמים המוסמכים, מה שגרם לבלבול גדול יותר וזאת כי לכל מומחה הייתה תיאוריה שונה ותזה שונה – הרגשתי אבודה ולא ידעתי כיצד להתמודד עם האבחנות הרבות.

עם זאת בכל התהליך דאגתי לשתף את בתי ואת בעלי שכיום מציין עד כמה הוא מעריץ אותי על הדרך שעשינו יחד ועל ההשפעה של התהליך בתוך המשפחה הגרעינית שלנו.

משפחה בהפרעה

כאשר ישנו ילד עם הפרעת קשב וריכוז בתוך משפחה עם אחים ואחיות נוספים קשה לבודד את הטיפול בהפרעה משאר האחים ומהתא המשפחתי, ואנחנו נתקלנו במגוון ויכוחים כגון היחס המיוחד שהיא מקבלת נוכח הטיפול, זמן האיכות שהוקדש לה, הטלפונים הדחופים אליה וגיוס בני המשפחה לטיפול נקודתי בנושא.

ובכל זאת אספתי את כוחותיי כדי שאף אחד לא יפגע וכולם יקבלו את המגיע להם ונתתי את מלוא תשומת הלב – דבר שלא היה פשוט בכלל אך התברר כמשתלם בסופו של עניין בכך שבתי נחלה הצלחה גדולה בעבודה ובלימודים.

בתי כיום בעלת ביטחון עצמי גבוה, בעלת אחריות גבוהה, מסוגלות חברתית, ערכי משפחה יציבים, מנהיגה חברתית, ועומדת בכל משימה בגבורה תוך אסרטיביות והתנהלות מופתית.

ובכל זאת במהלך ההתמודדות שלי ושל בני משפחתי עם הפרעת הקשב והריכוז של בתי  נוכחנו לדעת כי:

הפרעות קשב וריכוז משפיעות על כל המשפחה ולהפרעה מגוון תסמינים כגון: איטיות, בלבול, חוסר ארגון, קושי עם מילוי דרישות המערכת החינוכית, מצבי רוח משתנים, קשב נמוך, היפראקטיביות, סערות רגשיות, כעס – כולם גורמים למתח משפחתי, לקונפליקטים ולתקשורת שלילית בין חברי המשפחה, וכן למתח ולחץ רב של ההורים המובן מאיליו במצבים מסוג זה שאינם קלים.

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היא הפרעה נוירו התפתחותית שתסמיני הליבה שלה הם: קשיי קשב וקשיי ריכוז, היפראקטיביות (פעלתנות יתר) ואימפולסיביות.

הפרעת קשב היא תופעה שכיחה המוערכת בכ-5%-10% בקרב ילדים בגילאי בית ספר. עקב טבעה ההתפתחותי ברוב המקרים היא באה לידי ביטוי לראשונה בילדות, אך היא אינה חולפת עם ההתבגרות.

הפרעת קשב יכולה לבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים: ילדים נוטים לשכח פעמים רבות חפצים ואפילו יקרי ערך  : פלאפון, מפתחות, משקפיים, תיק, ארנק, סווצ'ר, וחשוב גם לא לקנות בגדים וחפצים יקרי ערך כדי לא להתאכזב שהחפצים הולכים לאיבוד.

קושי בשליטה בהתנהגות (אימפולסיביות), קושי להקשיב ולהתרכז לאורך זמן, עודף מרץ וחוסר מנוחה משמע התנהגות היפראקטיבית, קשיים חברתיים, קשיים רגשיים, יכולת לקלוט בו זמנית מגוון רב של גירויים ולהתייחס לכולם באופן שווה ובשל כך אי יכולת להתרכז ולהתמקד באף אחד מהם.

אז כיצד הגענו אל ההצלחה למרות כל הקשיים?

הקושי הוא גדול ואסור להתייאש.

למרות הכל ובגלל שלקחתי את המצב של בתי כפרויקט אישי אליו נרתמה כל משפחתי החלטנו לקיים מפגש משפחתי בו כל אחד מפני המשפחה מעלה את נקודת המבט שלו לגבי הסיטואציה.

במפגש כל אחד מבני המשפחה למד לקבל את האמת של השני לגבי הרגשות שלו ללא שיפוטיות תוך שההורים למדו לתת תשומת לב ולהקשיב לילדים לשמוע את מצוקותיהם כדי לשנות את הגישה וההתנהלות מולם – דבר שלא קרה ברגע אחד ולא במגע קסם – להפך! התהליך הינו תהליך קשה ומדובר במאבק יומיומי וממושך.

בד ובד תוך ההתנהלות שיתפנו את האחים שלה  ולימדנו אותם להתמודד עם האחות מבלי לתת לה להרגיש שונה ולשתף אותה בכל.

מזל דלי

התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז אצל ילד במשפחה זה לא דבר פשוט, לא מדובר בקסם, מדובר בעבודה קשה, אינטנסיבית ואפילו מעייפת שהדרך לפתרון הוא מתן מעיין דלי דמיוני לילד מלא בכלים להתמודדות שיקנו לו טווח נשימה שאת הדלי יש למלא בכל פעם שהוא מתרוקן.

את הדלי ממלאים תוך אימון משפחתי עם מאמן שיסביר לכם כי ההפרעה היא אינה סוף העולם, שאסור לאבד תקווה, שאומנם התוצאות אינן מיידיות אבל שתראו אותן תבינו כיצד הן מתפרצות לכל הכיוונים, תראו את הוורבליות, העצמאיות של הילד, ההחלטיות שלו ותדעו כי אנחנו כהורים ככל שנדע לתת את הכלים ולמלא את הדלי – כך נוכל לקדם את התהליך.

קבלת כלים להתמודדות

את הכלים שלנו אנחנו יכולים לקבל מכל אחד: מהסבא והסבתא, מהדודים, מחברה טובה, ממאמנת אישית ומכל מי שייתן לנו אורך רוח ויקשיב ויתמוך בנו.

מגוון כלים ניתן להשיג במוסדות החינוך, במערכות הסוציאליות המקנות סיוע למגוון שכבות האוכלוסייה וגם למשפחות הנמצאות במצוקה כלכלית.

לסיום: ברגע שנעשה שינוי מחשבתי בראשם של ההורים ומבינים את עצם הקושי.

הטיפול ייעשה בשני הצדדים הורים/ילדים.

נקודות אור

עכשיו תורכם להצליח – כיצד? מלאו אחר כמה התנהגויות ברציפות

דוגמאות:

לתת לילד לעמוד בפני אתגר לסמוך עליהם ולאפשר להם הצלחות,

שמירה על האח הצעיר, לבשל, ללכת לחנות עם רשימה ולערוך קניות .

תיאום ציפיות – שאנחנו מתאמים ציפיות אל מול הילדים שלנו חשוב להבין כי אסור לנו להתאכזב מכל מעידה של הילד, ואכן יהיו נפילות בדרך.

בטיפול בהפרעות קשב וריכוז הורים רבים נותנים את הכלים ומצפים להצלחה מיידית אך יש להבין כי לא כך הדבר וחלק מהכלים הינם לדעת ללמוד ולהתמודד ואנחנו כהורים צריכים פשוט להנמיך ציפיות.

אז מה עושים? יושבים עם הילד ומתכננים יחד מערכת לגבי התנהלות היומיומית שלו.  

בדרך להצלחה מקשיבים למסוגלות+ יכולות של הילד, מנסים לדעת מה הוא רוצה, מה השינויים שהוא מעוניין לעשות בסדר היום שלו – בצורה זאת גם הילד בודק את היכולות שלו.  

היו הוגנים  – שתפו את שאר הילדים במשפחה בהחלטות, תנו לכל ילד את הזמן שלו, קבלו את הכוחות מכולם ואל תקפחו אף אחד.

יחס אישי – חשוב לתת לכל ילד בתוך הבית יחס אישי: הקציבו לכל ילד לפחות שעה וחצי בשבוע, השתתפו עימו בפעילות, הקפידו שלכל ילד תהיה שעה וחצי בשבוע עמכם. בלו עימו בבית קפה, בבית, בחוץ  – עשו מה שמתאים לכל אחד.

דאגו שכל אחד בבית ירגיש שהוא שווה בין שווים ואל תפסחו על פעילות עם בן הזוג.  

דאגו שהילדים שלכם יהיו פעילים – חשוב לזהות במה הילד עם בעיות הקשב והריכוז טוב,  לדוגמא: בתי התמקצעה בהחלקה על גלגליות  ולכן פיתחנו את זה. היינו איתה לאורך כל הדרך ועם מעורבות מלאה בכל מה שקשור בגלגליות .

זכרו – הפעילות אותה תחזקו ותדגישו יכולה להיות גם בתוך הבית ואינה חייבת להיות יקרה.  

השקיעו בקשר טוב עם המורים – דבר מאד חשוב! היו כל הזמן עם יד על הדופק בכל הנוגע לקשר עם המערכת וכיום ניתן לקבל הרבה אינפורמציה מבית הספר.

צאו לטיולים אם צריך הרבה פעמים מבקשים שההורה ישתתף בטיולים, הקדימו את הבקשה –  היו אתם היוזמים לפני שהמורה מבקש.

עזרים להתמודדות ישנם בכל מקום והם זמינים למגוון שכבות האוכלוסייה. מידע רב על הפרעות קשב וריכוז ניתן למצוא אצל יועצת בית ספר, במרכזים לבריאות המשפחה, בקופות חולים, במאמרים ובספרות המקצועית באתרי אינטרנט ועוד.

עזרו לבנות אמון בין האחים – אמון הוא הדבר הכי חשוב במשפחה ובכלל, ברגע שאתם כמשפחה מדברים וכל אחד אומר מה שמפריע לו בלי לטאטא את הדברים מתחת לשטיח כל אחד אומר ומציג עצמו בסיטואציה.

חשוב ששאר הילדים יוכלו לסמוך עליכם ההורים תוך שהבחירות הנעשות מקובלות על כולם.

היו אמפאתיים – גלו אמפתיה ואהדה גם שילדכם מגלים חולשה. גלו הזדהות והקשבה על מנת שילדכם לא יחשוש לפנות אליכם, אל המורים ואל החברים בעת בעיה או כל מהמורה בה הוא נתקל.

עליות ומורדות – צפו לעליות ומורדות כל הזמן! עליות ומורדות מתרחשות כל שעה, כל דקה וכל שבוע והן מתרחשות באופן הכי קיצוני שיכול להיות ולנו כהורים אסור לכעוס או להתפרץ מהידיעה כי לילד שלנו זה קורה באופן טבעי וכי הוא לא יכול לשלוט בזה.  

תנו לו להתבטא, תנו לו את הדרך והגישה להתמודד מגיל קטן והוא ילמד לבד עם הכלים שלו לא להתפרץ ולהגיד את מה שמפריע לו תוך הצגת הבעיה והעמדה שלו באותו רגע.

אנחנו כהורים צריכים להיות מאד סבלניים ולנשום עמוק ככל שנלמד לעשות כן נדע להבין כי זה לא בשליטה, נלמד את הילד כל פעם משהו חדש תוך אימון תוך ומשימות חדשות עד לרמה חדשה והתמודדות חדשה.

אל תתנו להפרעה להפריע

ילדים רבים בעלי הפרעות קשב וריכוז מרימים ידיים ופונים לדרכים קשות וחלופיות ואתם כהורים צריכים לא לוותר לעולם גם אם אתם עוברים התמודדות משלכם בנבכי החיים. בהתמודדות זכרו כי אתם לא לבד, וכיום ישנן משאבים רבים גם לשכבות החלשות שיכולים לסייע כגון: מערכות חינוכיות, מתנ"סים, מרכזים למשפחה, אימון אישי ועוד.

לכן אסור לוותר לנשירה מבית ספר, התדרדרות לחברה רבע, לסמים ועוד.

זכרו! החום, ההשקעה והאכפתיות שלכם תשאיר את ילדכם על דרך המלך.