Elderly woman holding a small house in her hands
יעל לוי

יעל לוי

איך להימנע ממאבקים על ירושה?

אחד מהסכסוכים הנפוצים בקרב משפחות, זה מאבק סביב ירושה. בדרך כלל אותם מאבקים מתחילים כאשר נחשפת הצוואה.

אחד מהסכסוכים הנפוצים בקרב משפחות, זה מאבק סביב ירושה. בדרך כלל אותם מאבקים מתחילים כאשר נחשפת הצוואה. אז מתחילות להישלף הציפורניים, הרוחות סוערות וקרובי משפחה עלולים לנתק את הקשר אחד מהשני בשל ויכוחים שמוציאים מהם את כל השדים הכי נוראים. תתפלאו לשמוע, אבל סכסוכי ירושה נפוצים לא רק אצל משפחות עשירות ומרובות נכסים, אלא נפוצות גם בקרב משפחות עם הון "רגיל". כל אחד מהיורשים בטוח שלא קיבל את מה שמגיע לו, והמאבק הזה עלול לגרום לכאב איום ולנזק גדול למשפחתכם. אז איך נמנעים מסכסוכים משפחתיים על רקע ירושות?

עריכת צוואה הוגנת

ראשית, חשוב מאוד לא להשתמש בירושה כאיום. פעמים רבות הורים מרגישים שהם יכולים לשלוט על בני משפחתם באמצעות הכסף והרכוש שלהם. הם מאיימים על כך שינשלו את אותם ילדים "מרדניים" מהירושה אם לא ירצו אותם, אך האמת היא שמהלך כזה רק ירחיק מכם עוד יותר את ילדיכם. חשוב להעניק אהבה וכבוד הדדי ללא תלות בכסף שיש לכם.
בנוסף, על כל אחד ואחת לעשות עם עצמו חשבון נפש לפני שעורכים צוואה ומחליטים כיצד לחלק את הירושה. השתדלו להימנע מלעשות אפליה בין הילדים, ולחלק את הרכוש שלכם באופן לא שיוויוני. צוואה שאינה הוגנת תוביל לכך שאחרי שתלכו לעולמכם תשאירו אחריכם לא רק רכוש, אלא גם כעס וטינה. הילדים או קרובי משפחה אחרים שלכם עלולים להתרחק אחד מהשני, לנתק את הקשר ולהסתכסך זה עם זה.
זכרו שגידלתם את ילדיכם בהרבה יזע ודמעות, ושום כסף שבעולם לא שווה את המאבקים האלו. אז במקום ליצור קרע גדול במשפחה שבניתם, תשתדלו להוות דוגמא לאחווה, אהבה וקבלה וכך תצרו חיבור והרמוניה בין ילדיכם.

נסו להגיע לגישור                                                                                                                                                                                  

גם היורשים חייבים לעשות הכל על מנת להימנע מסכסוכים. אם ההורים שלכם החליטו לחלק את הירושה באופן לא שווה בין האחים ואתם יצאתם מופסדים, אל תמהרו לחרוץ את דינו של אחיכם שקיבל יותר. ייתכן כי היכולת הכלכלית שלו שונה משלכם, ומסיבות ששמורות עמו ועם הוריכם, הוא זכה לסכום נכבד יותר.

הדבר הכי חשוב בחיים זאת המשפחה שלנו, ושום דבר – בוודאי לא כסף – לא שווה שננתק את הקשר מהדם שלנו. הטינה והשנאה עלולה לעבור גם לילדינו ולנכדינו, וכך יווצר בלבנו חור עמוק שקשה לרפא ושישפיע על כל הסובבים אותנו.

נסו לזכור את אותם רגעים שבהם אחיכם היה לצידכם, תמך ועזר לכם. כל השנים הייתם מלוכדים, חגגתם ביחד ימי הולדת, חגים ושבתות. האם שווה לאבד את כל זה עבור כסף? גם אם תצליחו להיאבק משפטית בירושה ולקחת את מה שמגיע לכם, אתם עלולים להישאר בודדים. גם יהיה לכם את כל ההון שבעולם, הוא לא יחזיר לכם את המשפחה שאיבדתם.

פעמים רבות ההורים פועלים מתוך רגש ולא מתוך היגיון, והדבר הזה בא לידי ביטוי גם בצוואה. אנחנו חייבים להבין זאת, לשחרר ככל שניתן את הכעסים, ולעצור את הסכסוך לפני שיגיע לנקודת האל חזור.
אני מציעה לכל מי שקיבל ירושה שלא חולקה בצורה שווה ומאוזנת, לקחת אחריות ולהגיע לגישור. ביחד עם מגשר תוכלו לפתור את הסכסוכים ולהגיע לפתרון לשביעות הרצון של כל האחים.
לפני שאתם מפרקים והורסים, נסו לבנות ביחד גשרים שיעניקו לכם יותר ממה שכסף אי פעם יעניק לכם.