חמות וכלה
יעל לוי

יעל לוי

כל הטיפים והעצות איך להסתדר עם החמות

איש אחד נסע לשדה התעופה כדי לאסוף את חמותו. במהלך הנסיעה הביתה, הוא שאל אותה: ״תגידי, כמה זמן את מתכננת להישאר אצלנו?״. היא השיבה לו: ״כמה שתרצו״. ״מה?!״ הוא שאל בתדהמה. ״אפילו לא תישארי לכוס קפה?״.

איש אחד נסע לשדה התעופה כדי לאסוף את חמותו. במהלך הנסיעה הביתה, הוא שאל אותה: ״תגידי, כמה זמן את מתכננת להישאר אצלנו?״. היא השיבה לו: ״כמה שתרצו״. ״מה?!״ הוא שאל בתדהמה. ״אפילו לא תישארי לכוס קפה?״.
הבדיחה הזאת היא אחת מאלפי בדיחות שנכתבו על הקשר שבין כלות וחתנים לבין החמות שלהם. הסיבה לכך היא שמאז ומעולם היחסים עם החמות נחשבו למאתגרים מאוד (שלא נאמר מוציאים אותנו מדעתנו) ולעיתים המתיחות עם החמות עלולה לגרום למריבות עם בן הזוג עד כדי גירושים. אז למה זה בכלל קורה ולמה החמות והכלות מתקשות להסתדר?

החמות מגיעה בעסקת חבילה

בהתחלה הכל קסום ומזכיר סרט מתקתק של דיסני – את מתאהבת בבחור ואתם יוצאים ומאושרים יחד. אתם חוגגים את הזוגיות, מציינים את תאריך החברות שלכם ומתעדים את הרומנטיקה בפייסבוק. ואז מגיעה הצעת הנישואין – את מרחפת לך באושר וגם המשפחה של בעלך מתרגשת מאוד. אלא שברגע שמתחילות ההכנות לחתונה, הסרט של דיסני מתחיל להפוך לסרט אימה – המשפחה של בן זוגך לא תמיד מרוצה מהבחירות שלך לגבי האירוע, וחמתך זורקת הערות על האולם, השמלה והקייטרינג כאילו היא מבקרת חתונות. הסיבה לכך היא שלעיתים ישנם הבדלי תרבויות בין המשפחות, ואסור לשכוח שהחם והחמות הם חלק בלתי נפרד מהאירוע.

בסופו של דבר, לרוב מצליחים להגיע לעמק השווה ולערוך חתונה שמחה. אלא שאז, אחרי שסיימתם לספור את הצ׳קים מתחילים החיים האמיתיים. את אמנם מצאת לך את הנסיך, אבל מסתבר שהחמות שלך היא ממש כמו האמא החורגת של שלגייה. צריך לזכור שכאשר אנחנו מתחתנות עם בן הזוג, החמות היא חלק מעסקת החבילה ולנו אין ממש אפשרות להזדכות עליה.

כאן חשוב להבין את הצד של החמות – היא זאת שגידלה, טיפחה ופינקה את הבן שלה מגיל אפס. ואז מגיעה הכלה שקיבלה ״מוצר מוגמר״ והדברים משתנים – הבן שלה מקים משפחה ומשקיע באשתו. החמות שעד כה הייתה רגילה לתשומת לב, מרגישה שפתאום מגיעה מישהי ״ולוקחת לה״ אותו.

זה אולי נשמע מצחיק, אבל צריך לנסות להבין את האמא. כל עוד את ובן זוגך רק יצאתם היא הייתה יכולה לקבל את זה, אבל ברגע שהחלטתם להינשא היא מרגישה שהמעמד שלה התערער. יש לה עדיין צורך להרגיש שייכות לילד שלה ולכן עלולים להיווצר מתחים וחיכוכים. אז איך צולחים זאת? איך מצליחים לנהל מערכת יחסים טובה עם מי שהביאה את בעלך לעולם? הנה כל הטיפים ליחסים חמים יותר עם החמות:

כבדו את החמות שלכן

חשוב מאוד לנסות ולהכיר את החמה, לכבד אותה ואת התרבות שלה, ממש כמו שאתן מכבדות את ההורים שלכן. נסו לא להיות שיפוטיות כלפיה ולא לעשות השוואות בין ההורים. ישנן למשל משפחות שלא נוהגות להזמין לארוחות שישי וזה בסדר. חשוב לקבל בהבנה את התרבות של כל משפחה ואת המנהגים שלה. תתקשרו לשאול לשלומה של חמותכן, להתעניין בה ולשאול אם היא זקוקה לעזרה, תנו לה מתנה ביום ההולדת, תזמינו אותה לארוחה אצלכם בבית, תפרגנו ותחמיאו לה על האוכל שבישלה (גם אם היא לא בדיוק ״מאסטר שף״). חשוב על הבעל שלכן וכמה זה יעשה לו טוב לראות אתכן מסתדרות עם החמות.

התמודדות עם ביקורת

לעיתים החמות יכולות להוציא אתכן מהכלים כשהן מעבירות ביקורת על הכלים המלוכלכים בכיור,  על הבישול או על גידול הילדים. צריך לזכור שהחמות רוצה להרגיש שהיא עדיין רלוונטית ושיש להם שליטה על הילדים שלה. זכרו שלעיתים הביקורת היא חלק מהתמורה שאתם מקבלים מהחמות – למשל אם החמות מסייעת לכן בטיפול בילדים, ייתכן שתצטרכו להתמודד גם עם ביקורת על גידול הילדים. זו האחריות שלכן לקבל את כל החבילה ולא רק את מה שנוח לכן. אתן לא יכולות לשלוט על ההערות שאתן מקבלות, אבל אתן יכולות לשלוט על התגובות שלכן. תמיד תזכרו כמה אתן אוהבות את הבעל וכך יהיה לכן קל יותר לבלוע את הצפרדע ולא להגיב לכל הערה.

בסופו של דבר אנחנו לא חיות עם החמות ולא נמצאות איתה 24/7 (ותודה לאל על כך), אז אפשר לנסות ולהבליג. הרבה פעמים יש הערות מסויימות של החמות שפוגעות בנקודות רגישות אצלנו. נסו לבדוק עם עצמכן איפה זה פוגש אתכן ובצעו עבודה פנימית שתעזור לכן להתמודד עם התחושות האלו.

להכניס חיוביות לחיינו

קחו דף ורשמו את כל התכונות החיוביות של החמות שלכן. זאת אולי נשמעת כמו משימה קשה כמו לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אבל בסופו של דבר תצליחו למצוא גם תכונות טובות. אחרי הכל היא גידלה את הבעל שלכן והביאה אותו להיות הגבר שהוא היום. אל תנסו למצוא סיבות למריבות, וזכרו שהמטרה שלכן היא לחיות בהרמוניה ובשלווה עם הסובבים אתכן. זכרו שמחשבות שליליות גורמות למתח בעוד שמחשבות חיוביות מובילות לאושר. ככל שתעשו טוב – תקבלו טוב, וככל שתצרו שיח מכבד ואוהב ללא אגו, יהיה לכם טוב יותר ושני הצדדים ירוויחו. מי יודע? אולי יום אחד החמות שלכן תהפוך להיות החברה הכי טובה שלכן. היי, אם הצליחו לשלוח בני אדם לירח, הכל יכול לקרות.