family-3817055_1280
יעל לוי

יעל לוי

המדריך המלא: כיצד להתמודד עם מתבגרים?

אחת התקופות המאתגרות ביותר בחייו של אדם היא תקופת גיל ההתבגרות. אנו עוברים שינויים התפתחותיים, חיצוניים, הורמונליים, רגשיים וחברתיים.

אחת התקופות המאתגרות ביותר בחייו של אדם היא תקופת גיל ההתבגרות. אנו עוברים שינויים התפתחותיים, חיצוניים, הורמונליים, רגשיים וחברתיים. כהורים לבני נוער, אנחנו לעיתים שוכחים את השינויים שאנו חווינו בעצמנו בגיל ההתבגרות, ומתקשים להתמודד עם מצבי הרוח, הכעסים והמרדנות של ילדינו המתבגרים. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לנהל תקשורת בריאה ותקינה עם ילדיכם המתבגרים ויאפשרו לכם לצלוח יחד את התקופה המאתגרת הזאת בשלום.

חינוך לערכים

חשוב לזכור שערכים כמו קבלה ואהבה שעל פיהם חינכנו את הילדים שלנו, נשמרים גם כאשר הילדים מתבגרים. בזמן שהילד מתמודד עם משבר גיל ההתבגרות, ייתכן שאותם ערכים אינם באים לידי ביטוי בקרב הילד והם ״מורדמים״, אך הם לא נעלמו. כדי לעורר אותם שוב, חשוב מאוד שתהוו דוגמה לאותם ערכים שהקנתם לילדכם וכך תזכירו להם לפעול לפיהם. העניקו לילד שלכם אהבה גדולה ותשומת לב במיוחד בתקופה הזאת. אמרו להם כמה הם חשובים לכם וכמה אתם אוהבים אותם.

הקשיבו לילד שלכם

פעמים רבות הילדים שלנו נכנסים בסערה לבית אחרי שחזרו מבית הספר, רצים לחדר השינה שלהם וטורקים את הדלת בפנינו. לא תמיד אנחנו הגורם לכעס, ולכן אל תתנפלו על הילד בשאלות או בתלונות. במקום זאת, אפשרו לו להירגע בשלווה בחדרו. מניסיון עם ילדיי, לאחר כמה דקות הסערה תחלוף והילד ייצא מחדרו. אם הילד ממאן לצאת גם לאחר חצי שעה, ניתן לנקוש בדלת החדר שלו ולבקש להיכנס. לאחר מכן, שבו ליד הילד שלכם, חבקו אותו חזק והקשיבו לו. נסו להיות סבלניים והמתינו שהילד יוציא את אשר על ליבו. הקשיבו לדבריו עד הסוף והימנעו ממתן עצות. זאת משום שעצות עלולות לשחק ברגשות של הילד והן לא מאפשרות לו להביא את עצמו לידי ביטוי. במקום זאת, שאלו את הילד שלכם ״יש משהו שאני אוכל לעזור לך?״. כך תאפשרו לו למצוא את הפתרון הטוב ביותר עבורו, ותעניקו לו ביטחון עצמי להתמודדות עם קשיים.

בעיות חברתיות

במהלך גיל ההתבגרות ההתמודדות הקשה ביותר היא בהיבט החברתי. בני הנוער מושפעים מקבוצת השווים, החברים שלהם, ועלולים להיקלע למצבי משבר רבים כמו לחץ חברתי, שיימינג וחרם. הקשיים החברתיים מתחזקים במיוחד בעידן הדיגיטלי, שבו היד קלה על המקלדת. מרבית ההורים שוכחים מהמצב החברתי של הילדים ומתמקדים רק בהישגים שלהם בבית הספר. במקום לתת פוקוס רק על הציונים, חשוב שנשים לב להיבט החברתי משום שיש לו השפעה עצומה על מצבו הרגשי של הילד. אם הילד נוהג להסתגר בחדרו לזמן ממושך, הדבר מדליק נורה אדומה. במקרה שאתם חושדים כי הילד עובר משבר חברתי חריג כמו חרם, מומלץ לערב גורם מקצועי, לדבר עם המורה ולא להתעלם מכך.
קבלו את המעידות של הילד ושלכם
גם כאשר הילדים נכשלו במבחנים או בכל משימה אחרת, צריך לקבל זאת בהבנה. ממש כפי שאנחנו כהורים לא תמיד מושלמים, כך גם הילדים שלנו יכולים לטעות לפעמים. מה שחשוב זה להתגבר על הטעות, להבין שהיא טבעית ולהתחיל שוב את הדרך בכוחות מחודשים. פעמים רבות המתבגרים מרגישים שהם יודעים הכל. קבלו את זה בהבנה. תתפלאו לגלות שגם לכם יש הרבה מה ללמוד מהילד. אם הילדים שלכם מתחצפים אליכם, נסו שלא להגיב מיד על מנת למנוע התפתחות של ויכוח גדול שיהיה לכם קשה לצאת ממנו. חשוב מאוד לבקש סליחה אם טעיתם, וכך גם הילדים שלכם יתנהגו באופן דומה.

תיאום ציפיות

חשוב מאוד לערוך עם הילד תיאום ציפיות לגבי הגבולות והכללים בבית. כך למשל, אם ברצונכם שהילד יחזור מבילוי בשעה מסוימת תאמו איתו את השעה ובקשו ממנו לעמוד בהתחייבות שלו. הסבירו לו שזה חשוב לכם, ושאם הוא לא יוכל להגיע בשעה שקבעתם, אז שיעדכן אתכם. כך תעניקו לו חופש מסויים אבל מבלי לפרוץ לחלוטין את הגבולות.

זמן איכות ביחד

חשוב להשקיע זמן איכות עם הילדים כשאנחנו חוזרים מהעבודה. לא להתעסק עם הטלפון הנייד שלכם, אלא לתת לילד את מלוא תשומת הלב שמגיעה לו. זמן איכות כזה יכול להיות שעתיים מקסימום, וזאת ההזדמנות שלכם להתנתק קצת מהמירוץ ומהבלגן שבחוץ וליהנות מהילד שלכם. בנוסף, מומלץ מאוד לצאת פעם בשבוע לבילוי עם הילד שלכם. זה יכול להיות בית קפה, פיקניק בפארק או צפייה במשחק כדורגל. נסו למצוא תחום עניין שמשותף לכם. כך תחזקו את הקשר ביניכם לבין הילד והוא ירגיש בנוח לשתף אתכם במה שעובר עליו.
ישנם גורמים שונים שיכולים לסייע לכם כמו פסיכולוגיים, מנחי הורים, ספרים, מאמרים והרצאות רבות באינטרנט העוסקות בהתמודדות של הורים עם ילדים בגיל ההתבגרות. אם נעבוד על עצמנו, נוכל לשפר את התקשורת עם הילדים שלנו וליצור מערכת יחסים חמה ואוהבת.